Appar

Big Tree har ett unikt och specialbyggdt publiceringsverktyg där kunden själv kan uppdatera sin produkt på alla plattformar (iOS, Android & mobilweb och till och med sin egen hemsidan) samtidigt.
Som vi ser det är varken iPhone eller någon annan SmartPhone egentligen en "telefon".  Istället är det mer av en dator man kan hålla i handen som alltid är ansluten till internet. Baserat på det tänket använder vi SmartPhones för att skapa intelligenta och engagerande appar för företag, organisationer och varumärken. Och förstås för alla de mobila användare som finns både inom företagen och ute på marknaden

Hur skapar man effekt i digitala lösningar?

Det handlar egentligen inte så mycket om vad man gör utan hur det tas emot. Med digitala och mobila lösningar blir användaren, dvs din kund eller målgrupp, de som bestämmer vad som är värt att engagera sig i, och det gör att det krävs lite extra kreativitet utöver den tekniska kompetensen. Ta t.ex. solstudien i appen för Västermalmsstrand.  Här kan man se hur solen faller in genom fönstren till lägenheten vid olika tider på dagen. Det är skillnaden mellan att säga att man har ett soligt läge och att få kunden att uppleva det.

För dig som dagligen funderar på hur man får varumärket att sticka ut och verkligen ”ta hem poängen” med det som gör er unika så öppnar den digitala tekniken helt nya möjligheter.

Idéarbete

Det finns de som hävdar att om en app ska bli framgångsrik måste den framför allt vara till nytta för användaren, att det inte räcker med att appen är underhållande om den ska förtjäna sin plats i mobilen under en längre tid. Men det är inte sant. En av de bästsäljande apparna hittills är faktiskt ett ganska enkelt spel. Det visar tydligt hur kraftfull en sådan lösning kan vara även för att lyfta ett varumärkes kännedom och engagemang. Det viktiga är att förstå hur målgruppen fungerar och bygga appen från den insikten. Vi börjar därför alltid idéarbetet med att undersöka den användarens liv och vardag. Från den information tar vi kreativt avstamp och utvecklar en eller flera idéer som kan fånga och engagera målgruppen.

Vad ska man ha en beställare till?

Ofta försöker byråer att leverera en så färdig lösning som möjligt utan att blanda in sin uppdragsgivare i processen mer än vad som är absolut nödvändigt. Tyvärr går mycket kunskap och många möjligheter förlorade på vägen. Vi gör tvärtom. Vi vill ha så mycket av våra beställares tid som de har möjlighet att ge oss (vilket oftast inte är så mycket) för att se till att både de strategiska, kreativa och tekniska delarna av projekten blir bra.

Ska man utveckla för iPad, iPhone eller Android?

Vilken plattform man ska utveckla för håller på att bli en icke-fråga. Visst finns det skillnader mellan dem, men i praktiken är det alltid bäst att utveckla en grundläggande lösning som fungerar över hela marknaden och bara anpassa den för de tekniker som dyker upp. Utvecklingskostnaden för multi-plattform-lösningar är marginellt högre, och då vet man att det fungerar för hela målgruppen.

Att lansera sin app

Det spelar ingen roll hur bra en app är om ingen känner till den. För att verkligen få fart på användandet är det oftast bäst att kombinera klassisk PR-bearbetning med digitala och sociala medier, även för B2B. Det kan vara aktiviteter och annonsering på exempelvis Facebook eller Twitter för att göra appen till en ”snackis”. Det är ofta det som krävs för att verkligen driva upp antalet användare.